Galeria

L’insomni

Les conseqüències de dormir poc o malament, o les dues coses alhora, són instantànies. Una persona que dorm malament dilluns, es trobarà malament dimarts, així de senzill. I una persona que no dorm bé entre setmana, no recuperarà la falta de son el cap de setmana perquè el son perdut no es pot recuperar.

Dormir malament pot dir moltes coses diferents: hi ha persones a les que li costa conciliar la son, d’altres es dormen ràpid però es desperten sovint, d’altres els hi passa el mateix però quan es desperten ja no poden dormir més. I a d’altres els hi costa molt dormir i després els hi costa molt despertar.

Hi ha doncs, diferents tipus d’insomni segons el que ens passi exactament i el temps que duri

  1. Insomni transitori: durada inferior a una setmana, normalment té un desencadenant clar com ara una malaltia, un canvi de domicili, o de dormitori
  2. Insomni de curta durada: dura de 3 a 4 setmanes i normalment el desencadena un trastorn afectiu o emocional, com algun problema familiar, amb els amics, la mort d’algú…Però hi ha el risc que es cronifiqui la situació
  3. Insomni crònic: es el que dura més de 4 setmanes. Poden tenir causa orgànica però sovint tenen una causa conductual

Dormir malament té conseqüències. Si passem una mala nit possiblement al dia següent presentem algun d’aquests símptomes:

–       Somnolència

–       Canvis d’humor sobtats

–       Pèrdua de memòria recent

–       Falta de creativitat

–       Poca capacitat de planificació en les activitats diàries

–       Manca de concentració

Quan del que es tracta és d’un problema crònic apareixen problemes més importants com:

–       Obesitat

–       Envelliment accelerat

–       Esgotament

–       Pèrdua crònica de memòria

–       Major propensió a patologies: diabetis, malaties cardiovasculars, infeccions i trastorns gastro-intestinals

Quan no dormim bé es dispara la producció d’una hormona anomenada cortisol, que és considerada la hormona de l’estrès i que per tan produeix ansietat i tensió i per tan augmenta la probabilitat de patir malaltia cardiaca.

Però no podem oblidar que hi ha una altre hormona, la melatonina, que es secreta a la nit i que ens indueix a la son però també ens protegeix de molts trastorns relacionats amb el sistema immunològic com ara el càncer.

En general, els efectes de la manca de son acumulada poden arribar a reduir la capacitat de reacció d’una persona fins a 10 vegades, i això fa que augmenti considerablement la possibilitat de cometre errors greus.

També redueixen la capacitat d’aprenentatge. Mentre estem desperts la informació s’emmagatzema en una memòria de molt poca durada, mentre dormin aquesta informació es fixa a una altra part del cervell (és el que es coneix amb el nom de memòria de llarga durada i que ajuda a anar reforçant el que ja hem après)

Les funcions cognitives més afectades per alteracions de la son, són: memòria, funcions executives (planificació, organització…), atenció i concentració.

Sin título

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s